خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/09/16 - 10:53
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : اجتماعی
سعیدی:

با اعتبارات قطره چکانی نمی توان جلوی فرسایش خاک را گرفت

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: رسیدگی به مسئله فرسایش خاک یا همان گرگروها اعتباری بالغ بر ۲۶۰میلیارد هزینه می‌طلبد که متاسفانه با این اعتبارات قطره چکانی نمی‌توان انتظار داشت که جلو فرسایش خاک را بگیریم و مانع از بین رفتن میراث گرانقدر کشور باشیم.

معین الدین سعیدی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد قاچاق خاک گفت: اما امروز در سایه چشم پوشی یا همان سوءمدیریت شاهد داستان دیگری از قاچاق منابع طبیعی هستیم و این موضوع شروعی برای یک اتفاق ناخوشایند است.



در مورد قاچاق خاک داده‌های متقن و محکمی نداریم



نماینده مردم چابهار، نیکشهر، کنارک و قصرقند در مجلس شورای اسلامی افزود: خبرهایی از قاچاق خاک در سایه سوءمدیریت به کشورهای حاشیه خلیج فارس شنیده می‌شود، البته در مورد میزان دقیق آن هیچ داده متقن و محکمی نداریم. هر چند این خبر در چند روز اخیر توسط مسئولان تکذیب شده است اما هنوز حرف و حدیث‌ها در مورد قاچاق خاک پابرجا است و باید صحت و سقم آن تایید شود.



فرسایش خندقی خاک در سیستان و بلوچستان



سعیدی ادامه داد: در کنار بی توجهی به قانون حفاظت از خاک، در جنوب سیستان و بلوچستان شاهد فرسایش خندقی خاک یا به زبان محلی بلوچی گرگروها یا گرگروک با پیشروی بی‌سابقه هستیم، ایجاد شکاف در اراضی کشاورزی و شسته شدن خاک در اثر بارندگی‌ها در چند سال اخیر رفته رفته بلای جان کشاورزان و روستاییان شهرستان‌های چابهار و دشتیاری شده است.



میزان فرسایش خاک در کشور سالانه به ۹ تن در هکتار رسیده است، این میزان از فرسایش خاک در کشور ما ۴ برابر متوسط جهانی است 



عضو فراکسیون محیط زیست مجلس یادآور شد: میزان فرسایش خاک در کشور سالانه به ۹ تن در هکتار رسیده است، این میزان از فرسایش خاک در کشور ما ۴ برابر متوسط جهانی است و برای جبران این فرسایش خاک به صدها سال زمان نیاز داریم که متاسفانه آمار فرسایش خاک در دشتیاری به میزان ۱۰۰ تن رسیده است که با چندین برابر نرمال  کشوری برابری می کند.



اعتبارات قطره چکانی برای مقابله با فرسایش خاک 



نماینده مردم در مجلس یازدهم اظهار کرد: سازمان جنگلداری و مراتع به مسئله فرسایش خاک ورود پیدا کرده است، رسیدگی به مسئله فرسایش خاک یا همان گرگروها اعتباری نزدیک به ۸۶۰ میلیارد تومان هزینه می‌طلبد که متاسفانه با این اعتبارات قطره چکانی نمی‌توان انتظار داشت که جلو فرسایش خاک را بگیریم و مانع از بین رفتن این میراث گرانقدر کشور باشیم. این فرسایش به قدری وحشتناک است که از آن به عنوان سرطان خاک یاد می‌کنند.



سعیدی تاکید کرد: در زمینه مسائل مربوط به خاک از قاچاق تا فرسایش باید تمام سازمان‌ها و نهادها همچون سازمان محیط زیست و قوه قضائیه ورود پیدا کنند؛ مشکلات داخلی خاک و بی توجهی به آن که امروز در قالب قاچاق خاک به کشورهای خلیج فارس کشیده شده است زودتر برطرف شود.



بیشتر بخوانید:





عضو فراکسیون محیط زیست مجلس یازدهم در پایان خاطر نشان کرد: خاک برای کشور ما ارزش بی‌بدیلی دارد برای حفظ آن شاهد به شهادت رسیدن شماری از جوانان کشور بوده‌ایم امیدوارم برای ممانعت از قاچاق خاک نظارت بر اجرای قانون حفاظت از خاک پررنگ‌تر شود./



پایان پیام



 



 

  • کد خبر : 332949
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار